20 Haziran 2011 Pazartesi

4/C linin Ortak Sorunları


Yunis Çam - 2011-05-23

Türkiye deki Kamu Çalışanları içerisinde Mağduriyeti noktasında herkes tarafından ısrarla kabul edilen ancak düzeltilmesi noktasında ise ısrarla kaçınılan 657 sayılı DMK ‘na tabi 4/C Geçici Personelleriyiz Bu sistemi Hükümetin icracı Bakanlarından sadece birkaç Bakanın savunmasından dolayı değiştirilemediği kanaati bizde hakimdir. Çünkü basında bu Bakanlar 4/C yi en adil sistem olarak ifade etmektedirler.
Evet bizleri geçici Personel olarak atadılar… Ama Nereye… Geçici Olmayan Devlet işine … Geçici Personel olarak… Bizler Bu işten hiçbir şey anlamadık. Devletin İşi Daimi, ancak Çalışanları Hülle usulü atanmış Geçici (Daha önceki İşçiler Kadrolu) Personel. Hala 4 tane yaprak tütün işletme çalışıyorken,
Bizler, sizlerden aşağıda anlatmaya çalıştığımız, aslında daimi bir devlet işinin Geçici diye bir kılıfa sokularak, hiç yoktan ortaya çıkan, istendiğinde giderilebilecek Sorunlarımızın DİLE GETİRİLMESİNİ VE SORGULANMASINI İSTİYORUZ.

*Devletimizin, Valilikler, Nüfus müd. Tapu Deftardarlık, Maliye, Adliye, MEB, sürekli sağlık Hizmeti veren Sağlık Kurumlarında vs. ne zamandan beri Geçici iş oldu da, Geçici Personel atandı. Biz Biliriz ki Geçici işler Orman İşletmelerinde Yazın Yangın için veya fide dikiminde, Tütün ve Fındık alımları vs gibi mevsimlik işlerdir. Bunlarda 4857’li olurlar.

*6111 Sayılı Torba Kanunu da Devlet ile İş Sözleşmesi yapanlardan Damga vergisi alınmayacak dendi. Peki bizlerde emekli olana kadar bu devletle her yıl iş sözleşmesi yapıyoruz. Devletin Hukukuna güveniyoruz. Bakanlar Kurulu Kararında “emeklisi gelene kadar çalıştırılır” der.Ama bizler her yıl sözleşme imzalıyoruz, ayrı bir sorun, sözleşme imzaladığımız halde sözleşmeli sayılmıyoruz, ayrı bir sorun. Ama Peki NEDEN her yıl damga vergisi ödüyoruz. Bunun adı SÖZLEŞME DEĞİLMİDİR. (Sözleşmeli personel sayılmamamıza rağmen.)…

*Devletin hiçbir kurumu Yasa veya Karar alırken Hakkaniyet ve adalet ilkelerinden sapamaz. Peki NEDEN 4/C’li bu kanunda Aile yardımı ve çocuk parası alamıyor. Bu İnsanların aile ile ilgili yanlış bir tutumları mı var…(bu insanlar evli ve en azının üç çocuğu var) 

*Geçici İş denmesine rağmen, yetki verilememesine rağmen, Çalıştıran Kurum amiri tarafından istediği şekilde Hizmetli, kaloriferci, şöför, Mutemet vs. gibi yardımcı hizmetlerde çalıştırılıyoruz. ÇALIŞMAYA HİÇ İTİRAZIMIZ YOK. ANCAK HAK VERMEYE GELDİĞİNDE İŞLER DEĞİŞİYOR. SEN 4/C’LİSİN diye. Ne Giyecek yardımı ödeniyor ne de Fazla çalıştığın Mesai ne de döner sermaye ücreti. Neymiş efendim Biz 4/C liymişiz. NEDEN Bakanlar Kurulu Kararı oldu bize İlahi kanun. (Maaşları dışında hiçbir ek ödeme yapılmaz bakanlar kurulu kararı.)

* Malullük ve yaşlılık aylığını hak ettiğimiz gün iş akdimiz feshi ediliyor. SGK ise emeklilik için müracaatımızda ayın 14’ü baz alınarak işlem yapıyor. Her ayın 14 ‘den önceki günleri dikkate almıyor.Yani bir 4/c li Mayısın 25’inde emekliliği geldiğinde işveren İş Akdini aynı gün küt diye fesh ediyor. Ancak SGK bu 4/cliye Haziran Ayının 14’nü baz alarak işlem yapıyor. 25 Mayıs ile 14 Haziran arasındaki cari dönemde 4/c li mağdur ediliyor. NEDEN cari ayın tamamlanması beklenmiyor. (İş akdimizin feshi ile ayın 14 düne kadar olan günü, ne İŞVEREN ne de SGK kabul etmiyor. Gerekçe Bakanlar Kurulu Kararı)


*Çalışma hayatı ile ilgili çıkartılan Sözleşmeli çalıştırılmasına dair yasalar veya uygulamalar, kanunlar, yönetmenlikleri, tebliğler de 4/C zikredilmediği veya geçici personel ifadesi bulunmadığı için uygulamada amirin emir hükmü ön plana çıkıyor. aleyhinde ise (iş veren veya idareciler) uyguluyor, lehinde ise uygulamıyor. İTİRAZ etmek gibi bir şansımız asla bulunmamakta. Bu yüzden amirler her işini rahatlıkla yaptırabilmekte bu durum ise, psikolojik rahatsızlıklar ortaya çıkarmakta olup.Bu tutum ve davranış insan onurunu ve gururunu rencide etmektedir. …


*Bizler Özelleştirme Mağdurlarıyız. Kaldı ki çalışma hayatına 4/C’li olarak başlamadık. Hepimiz KALİFİYE ELAMAN olarak ÜSTELİKTE SINAV İLE KAZANDIĞIMIZ kendi işletmelerimizde bir unvan ve vasfımız vardı. Ama 4/C de yıllarca çalışıp elde ettiğimiz bütün birikimlerimiz bir bakanlar kurulu kararı ile yer ile yeksan oldu NEDEN. Diploma derecesine, mesleğine, vasfına, unvanına, bakılmaksızın vasıfsız işlerde çalıştırılması ve aynı zamanda diğer kadrolular tarafından işe yaramaz gözüyle bakılması, çalışma hevesimizi kırmakta olup, insan onuru ve gururu rencide edilmektedir.(End. Mes lisesi, Ticaret lisesi, Üniversite mezunu elektrikçi, tesisatçı, aşçı vb…gibi.)

*Kamu Kurumlarında İl belediye sınırları dışına atanan ancak atandığı ilçelerde bazı sebeplerden dolayı ikamet edemeyip gidiş-geliş yapan 4/C lilerin yol, yemek ve konaklama gibi giderler NEDEN 6245 sayılı kanun çerçevesinde değerlendirilmiyor da bu insanlar mağdur duruma düşürülüyor. Geçici yolluk olarak istenirse ödeme yapılabilinir. Zaten aldıkları maaş nedir ki. Bu mağduriyetin giderilmesi,

*Her türlü izinin kullandırılması başlı başına sorun olmakta özelliklede Eş ve çocuklarının hastalanması durumunda il dışına çıkması gerektiğinde refakatçi izninin verilmemesi NEDEN daha da büyük sorun olmaktadır…

*4/C linin, emeklinin, asgari ücretlinin, memurun, küçük esnafın derdi seçim değil geçimdir. Biz tercihlerimizi BİRİLERİNİN zengin olmasından yana değil bütün BİREYLERİN memnun olduğu ADİL paylaşımından yana kullanmak istiyoruz. 4/C.liler olarak fazla bir şey değil sosyal adalet istiyoruz.

*Bu GEÇİCİ PERSONEL SİSTEMİNİN; İnsan Hak ve Hürriyetlerinden, Sosyal Adalet ve Hakkaniyet ilkelerinden mahrum, Yetkili ve Uzman Komisyonlarca hazırlanmayan, Keyfiyet ve Çarpık paylaşım (Ben yaptım oldu) NEDENLERİNE bağlı daha nice sorunlarımız vardır. Bu sorunlarımızın İvedilikle çözülmesi temennisiyle; 

Ülkemizde yapılacak genel seçimlerin vatanımıza milletimize hayırlı olması huzur, barış, demokrasi ve sosyal adalet getirmesini en kalbi duygularımla arzu eder...
Saygılar Sunarım.

Yunis ÇAM
Haksen Tokat
İl Temsilcisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder